Har du nogensinde stillet dig selv spørgsmålet, hvorfor dine konkurrenter konsekvent rangerer højere end dig på søgemaskineresultaterne? Svaret kan være så simpelt som, at de målretter de rigtige nøgleord. Ved at analysere de søgetermer, dine rivaler bruger til at opnå topplaceringer, kan du identificere værdifulde muligheder for at optimere din egen SEO-strategi og potentielt overgå dem i søgeresultaterne. Denne omfattende guide vil afsløre de mest effektive, men enkle metoder til at finde dine konkurrenters nøgleord, så du kan udnytte disse indsigter til at skabe bedre indhold og opnå højere synlighed online.
Fordelene ved en konkurrent analyse af nøgleord?
Før vi dykker ned i de specifikke teknikker, er det vigtigt at forstå, hvorfor det er så værdifuldt at analysere dine konkurrenters søgeord. Disse søgetermer er de ord og fraser, dine konkurrenter målretter i deres indhold for at rangere højt i de organiske og betalte søgeresultater. Ved at indsamle disse data kan du:
Identificere og lukke nøgleords " huller "
Listen over højtrangerende nøgleord, der driver trafik til dine konkurrenter, kan indeholde værdifulde søgetermer, som du i øjeblikket går glip af. Ved at lukke disse " huller " kan du enten optimere dit eksisterende indhold med disse ord eller bruge dem som inspiration til at skabe nyt, højpotentielt indhold.
Tilpasse dig markedstendenser og kundeforventninger.
Du kan muligvis bemærke en ændring i de søgeord, dine konkurrenter optimerer deres indhold efter. Dette kan være et tegn på, at markedstendenser eller kundeforventninger er ved at skifte. Hold øje med disse nøgleord for at hoppe med på nye tendenser og justere din indholdsstrategi derefter.
Øg synlighed og placeringer.
Ved at analysere dine konkurrenters højtrangerende nøgleord og sider kan du identificere deres vindende mønstre (f.eks. indholdets format, fokus på brugerhensigt, opdateringsfrekvens osv.). Undersøg, hvad der virker for dine konkurrenter (og hvorfor), så du kan lære at tilpasse disse taktikker til dit eget websted og opnå højere placeringer i søgeresultaterne.
Sådan identificerer du dine konkurrenters søgeord!
Der er mange måder at finde de nøgleord, konkurrenter bruger i deres indhold. Lad os veje fordele og ulemper ved nogle af de mest populære muligheder.
Brug SE Ranking!
SE Ranking er et komplet værktøjssæt, der leverer unikke dataindsigter. Disse indsigter hjælper SEO-professionelle med at opbygge og vedligeholde succesfulde SEO-kampagner. Her er en liste over de fordele, som platformen tilbyder for bureau- og inhouse-SEO-professionelle:
Enorme databaser: SE Ranking har en af de største nøgleordsdatabaser på nettet. Den indeholder over 5 milliarder søgeord fordelt på 188 regioner. Antallet af nøgleord i deres database vokser også konstant med en 30% stigning i 2024 sammenlignet med året før.
Pålidelige data: SE Ranking indsamler nøgleordsdata, analyserer dem og beregner centrale SEO-metrics direkte fra sin algoritme. Platformen baserer sig også på AI-drevne trafik-estimater, der har op til en 100% overensstemmelse med GSC-data. Takket være SE Rankings seneste større opdatering af datakvaliteten kan platformen nu prale med endnu friskere og mere nøjagtige oplysninger om backlinks og henvisende domæner (både nye og tabte). Som et resultat heraf laver SE Ranking nu meget præcise beregninger af nøgleordsvanskelighedsgraden ved at tage webstedets backlink-profil, autoritet og konkurrencedygtighed i søgeresultaterne i betragtning. Dette gør det nemt at se, hvor sandsynligt dit eget websted eller side er at rangere i toppen af søgeresultaterne for en bestemt forespørgsel.
Bred funktionsvifte: Udover at foretage konkurrent- (og nøgleords-) undersøgelse kan du også bruge dette værktøj til at spore nøgleordsplaceringer, håndtere alle aspekter af on-page-optimering, administrere lokale SEO-kampagner, optimere dit indhold til søgning og meget mere.
God pris: Værktøjet tilbyder premium-funktioner til en rimelig pris. Dette eliminerer behovet for at vælge mellem funktionalitet og overkommelig pris.
Lad os nu se på, hvordan du bruger SE Ranking til at finde de søgeord, dine konkurrenter målretter til både organisk søgning og betalte annoncer.
Først åbner du Competitive Research Tool og indtaster domænenavnet på din konkurrent i søgefeltet. Vælg en region/land, og klik på Analyser for at igangsætte analysen af dette websted.
Afhængigt af dit mål skal du enten gå til fanen Organisk trafik-analyse eller Betalt trafik-analyse i den venstre navigationsmenu.
Her kan du se data om estimerede organiske klik, samlet antal nøgleord, trafik-omkostninger og backlinks. Når du ruller ned på denne side, vil du se en tabel med alle de nøgleord, webstedet rangerer for, sammen med data om søgevolumen, nøgleordssværhedsgrad, brugerintention, SERP-funktioner udløst af nøgleordene, placering, URL'er der rangerer for det analyserede søgeord og mere.
Data er dog begrænset til Google: SE Rankings Competitor Research Tool giver kun data for Google.
Google Keyword Planner er en gratis Google-tjeneste, som du kan bruge til at finde dine konkurrenters betalte nøgleord. Her er en liste over de fordele, dette værktøj tilbyder i forbindelse med konkurrentanalyse af nøgleord:
Gratis adgang: Keyword Planner er helt gratis at bruge, hvilket gør det til et godt valg for SEO-begyndere og virksomheder med begrænsede budgetter.
Kerne nøgleordsdata: Værktøjet viser centrale SEO-metrics som søgevolumen, konkurrence og foreslåede bud-priser for hvert identificerede nøgleord.
Nøgleordskategorisering: Keyword Planner giver dig mulighed for at organisere nøgleord i forskellige grupper, hvilket kan være nyttigt til at oprette målrettede annoncekampagner.
Historiske data: Værktøjet har fire års historisk data tilgængelig.
Når du logger ind på din Google Ads-konto, skal du navigere til sektionen Værktøjer og vælge Keyword Planner.
Klik derefter på muligheden " Find nye søgeord ".
Vælg Start med et websted, indtast domænet på din konkurrents websted, region og sprog, og vælg derefter at analysere hele webstedet (anbefales for dybere indsigter) eller en bestemt URL.
Og så har du en tabel med alle de nøgleord, det analyserede websted bruger i sine Google Ads-kampagner.
Selvom Keyword Planner kan være nyttigt, er det ikke det mest effektive og datarige værktøj til at finde dine konkurrenters søgeord . Dets hoved ulemper er følgende:
Ingen organiske data: Værktøjet tilbyder data om betalte nøgleord, hvilket hovedsageligt er velegnet til annoncekampagner.
Bred søgevolumendata: Da de vises i intervaller snarere end nøjagtige tal, kan det være vanskeligt præcist at vurdere efterspørgslen efter de identificerede nøgleord.
Ved hjælp af dette værktøj kan du ikke sammenligne dine og dine konkurrenters søgeord side om side og dermed finde manglende nøgleordsmuligheder.
Så hvis du vil have adgang til mere pålidelige og dybdegående data om dine konkurrenters nøgleord, vil du sandsynligvis skulle overveje andre dedikerede SEO-værktøjer.
Der er ingen tvivl om, at det at finde dine konkurrenters søgeord er en fremragende måde at optimere din egen indholdsstrategi på og overgå dine konkurrenter i søgeresultaterne.
Ved at følge de trin-for-trin-instruktioner, der er beskrevet i denne artikel, er vi sikre på, at du vil være i stand til at finde værdifulde søgeord, som du ikke har overvejet før.
Er du klar til at begynde at optimere din webshop eller hjemmeside?
Comments